Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Σώπα μη μιλάς"- Αζίζ Νεσίν

 


"Σώπα μη μιλάς"- Αζίζ Νεσίν

Σώπα, μη μιλάς, είναι ντροπή κόψ τη φωνή σου σώπασε επιτέλους 

κι αν ο λόγος είναι αργυρός η σιωπή είναι χρυσός. Τα πρώτα λόγια που

 άκουσα από παιδί έκλαιγα, γέλαγα, έπαιζα μου λέγανε: «σώπα». 

Στο σχολείο μου κρύψαν την αλήθεια τη μισή, μου λέγανε : 

«εσένα τι σε νοιάζει; Σώπα!» Με φιλούσε το πρώτο κορίτσι 

που ερωτεύτηκα και μου λέγανε: «κοίτα μην πεις τίποτα,

 σσσσ….σώπα!» Κόψε τη φωνή σου και μη μιλάς, σώπαινε. 

Και αυτό βάσταξε μέχρι τα είκοσι μου χρόνια. 

Ο λόγος του μεγάλου η σιωπή του μικρού. 

Έβλεπα αίματα στο πεζοδρόμιο, 

«Τι σε νοιάζει εσένα;», μου λέγανε, «θα βρεις το μπελά σου, σώπα».

 Αργότερα φωνάζανε οι προϊστάμενοι 

«Μη χώνεις τη μύτη σου παντού, κάνε πως δεν καταλαβαίνεις, σώπα»

 Παντρεύτηκα, έκανα παιδιά, η γυναίκα μου ήταν τίμια κι εργατική

 και ήξερε να σωπαίνει. Είχε μάνα συνετή , που της έλεγε «Σώπα». 

Σε χρόνια δίσεκτα οι γονείς, οι γείτονες με συμβουλεύανε : 

«Μην ανακατεύεσαι, κάνε πως δεν είδες τίποτα. Σώπα»

Μπορεί να μην είχαμε με δαύτους γνωριμίες ζηλευτές, 

με τους γείτονες, μας ένωνε , όμως, το Σώπα.

 Σώπα ο ένας, σώπα ο άλλος σώπα οι επάνω, σώπα η κάτω, 

σώπα όλη η πολυκατοικία και όλο το τετράγωνο. 

Σώπα οι δρόμοι οι κάθετοι και οι δρόμοι οι παράλληλοι. 

Κατάπιαμε τη γλώσσα μας. Στόμα έχουμε και μιλιά δεν έχουμε.

 Φτιάξαμε το σύλλογο του «Σώπα». και μαζευτήκαμε πολλοί 

μία πολιτεία ολόκληρη, μια δύναμη μεγάλη ,αλλά μουγκή! 

Πετύχαμε πολλά, φτάσαμε ψηλά, μας δώσανε παράσημα, 

τα πάντα κι όλα πολύ. Εύκολα , μόνο με το Σώπα.

 Μεγάλη τέχνη αυτό το «Σώπα». 

Μάθε το στη γυναίκα σου, στο παιδί σου, στην πεθερά σου 

κι όταν νιώσεις ανάγκη να μιλήσεις ξερίζωσε τη γλώσσα σου 

και κάν’ την να σωπάσει. Κόψ’ την σύρριζα. Πέτα την στα σκυλιά. 

Το μόνο άχρηστο όργανο από τη στιγμή που δεν το μεταχειρίζεσαι

 σωστά. Δεν θα έχεις έτσι εφιάλτες , τύψεις κι αμφιβολίες. 

Δε θα ντρέπεσαι τα παιδιά σου και θα γλιτώσεις από το βραχνά 

να μιλάς , χωρίς να μιλάς να λες «έχετε δίκιο, είμαι σαν κι εσάς» 

Αχ! Πόσο θα 'θελα να μιλήσω ο κερατάς. και δεν θα μιλάς ,

θα γίνεις φαφλατάς , θα σαλιαρίζεις αντί να μιλάς .

Κόψε τη γλώσσα σου, κόψ’ την αμέσως. Δεν έχεις περιθώρια. 

Γίνε μουγκός. Αφού δε θα μιλήσεις , καλύτερα να το τολμήσεις 

Κόψε τη γλώσσα σου. Για να είσαι τουλάχιστον σωστός στα σχέδια και

 στα όνειρά μου ανάμεσα σε λυγμούς και σε παροξυσμούς κρατώ

 τη γλώσσα μου, γιατί 

νομίζω πως θα’ρθει η στιγμή που δεν θα αντέξω και θα ξεσπάσω

 και δεν θα φοβηθώ και θα ελπίζω και κάθε στιγμή το λαρύγγι

 μου θα γεμίζω με ένα φθόγγο , με έναν ψίθυρο , με ένα

 τραύλισμα , με μια κραυγή που θα μου λέει: ΜΙΛΑ!….

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Παναγιώτης Κονδύλης για την Αριστερά και τη Δεξιά

  « Όταν ανατέμνω τις ιδεολογικές ψευδαισθήσεις των δεξιών, πλείστοι όσοι με θεωρούν αριστερό· όταν υποβάλλω σε βάσανο τις αντίστοιχες αυταπάτες των αριστερών, πλείστοι όσοι με χαρακτηρίζουν δεξιό . Η δική μου τοποθέτηση παραμένει, βέβαια, αμετάβλητη και στις δύο περιπτώσεις. Γιατί και στις δύο χρησιμοποιώ τα ίδια αναλυτικά εργαλεία και στις δύο, πρόθεσή μου δεν είναι να προσφέρω πολεμικά επιχειρήματα στη μια πλευρά εναντίον της άλλης, αλλά να δω τα πράγματα σε μιαν ευρύτερη κι υπέρτερη προοπτική ­και μια τέτοια προοπτική είναι, ως γνωστόν, άχρηστη σε όσους μάχονται για τη παράταξή τους, μαχόμενοι ταυτόχρονα (ιδιοτελώς ή ανιδιοτελώς, αυτό δεν ενδιαφέρει εδώ) για τον εαυτό τους, ήτοι για τη ταυτότητα που τους επιτρέπει να προσανατολίζονται και να επιβιώνουν κοινωνικά. Ακριβώς η συνύφανση της πολιτικής ιδεολογίας με τις εκάστοτε ανάγκες της προσωπικής ταυτότητας προσδίδει στις διαμάχες μεταξύ φορέων των διαφόρων ιδεολογιών οξύτητα ασυμβίβαστη με μιαν διαφορισμένη θεώρηση του άλλου· γ...

Μενέλαος Χαραλαμπίδης: «Οι δωσίλογοι δεν τιμωρήθηκαν, στελέχωσαν τον κρα...

Γιάννη Μαυρή: Παρεμποδίζοντας την Αποστασία. Ιουλιανά 1965: Κοινωνική Διαμαρτυρία και Αριστερά Πρόλογος στο βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη

   Το βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη αποτελεί την πλέον συστηματική, αναλυτική και πρωτότυπη χαρτογράφηση της εκτεταμένης κοινωνικής διαμαρτυρίας, που συντάραξε την Ελλάδα τον Ιούλιο του 1965. Είναι προϊόν μακροχρόνιας και επίπονης έρευνας σε πολυάριθμες, πρωτογενείς ή αρχειακές πηγές, ανεκμετάλλευτες μέχρι σήμερα, όπως είναι -μεταξύ πολλών άλλων- η εξαντλητική αποδελτίωση και διασταύρωση του ημερήσιου πολιτικού τύπου της εποχής, τόσο  εθνικής  όσο και  τοπικής εμβέλειας . Ως αποτέλεσμα και καλύπτοντας το υφιστάμενο ερευνητικό κενό, συγκρότησε μια μοναδική, αξιόπιστη και ολοκληρωμένη βάση εμπειρικών ποσοτικών δεδομένων για την καταγραφή των συμβάντων διαμαρτυρίας. Η μελέτη του εξαντλεί την υπάρχουσα θεωρητική βιβλιογραφία σχετικά με τα κοινωνικά κινήματα και εντάσσει τα εμπειρικά δεδομένα που συγκέντρωσε σε ένα συνεκτικό ερμηνευτικό πλαίσιο. Η έρευνα του Κ. Λαμπράκη συνεισφέρει ουσιαστικά στην ιστορική μελέτη των Ιουλιανών, προσθέτοντας νέα στοιχεία, εμπλουτίζ...