Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η κρίση της αφήγησης(απόσπασμα) -Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν- μετάφραση Βασίλης Τσαλής

 


...Σήμερα, έχουμε καταληφθεί απ' τη φρενίτιδα της πληροφορίας και της επικοινωνίας, ενώ, ταυτόχρονα, δεν ελέγχουμε πια την επικοινωνία. Τουναντίον, εκθέτουμε τον εαυτό μας στην επιταχυνόμενη ανταλλαγή πληροφοριών που ξεφεύγει από τον συνειδητό έλεγχό μας. Η πληροφορία κατευθύνεται όλο και περισσότερο απ' έξω. Μποιάζει να υπακούει σε μιαν αυτόματη, μηχανική διαδικασία που καθοδηγείται από αλγόριθμους, για την οποία, όμως, εμείς δεν γνωρίζουμε τίποτε Είμαστε στο έλεος ενός αλγοριθμικού "μαύρου κουτιού". Οι άνθρωποι συρρικνώνονται σε ένα σύνολο δεδομένων,το οποίο μπορεί να καθοδηγηθεί και να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης.

 Στο καθεστώς της πληροφορίας ισχύουν και σήμερα τα λόγια του Γκέοργκ Μπύχνερ: "Μαριονέτες είμαστε, που άγνωστες δυνάμεις κινούν τα νήματά μας. Εμείς οι ίδιοι, τίποτε, τίποτε!" Η βία γίνεται απλώς πιο εκλεπτυσμένη και αόρατη, έτσι ώστε εμείς οι ίδιοι όχι μόνο αδυνατούμε πια να την αντιληφθούμε, αλλά και την συγχέουμε με την ελευθερία. Η ταινία Anomalisa του Τσάρλι Κάουφμαν επεξηγεί τη λογική της έξυπνης κυριαρχίας. Πρόκειται για έναν κόσμο στον οποίο όλοι οι άνθρωποι έχουν την ίδια εμφάνιση και μιλούν με την ίδια φωνή. Αυτός ο κόσμος παρουσιάζεται σαν μια νεοφιλελεύθερη κόλαση του Ίδιου, όπου, κατά παρόδοξο τρόπο, γίνεται επίκληση στην αυθεντικότητα και τη δημιουργικότητα. Ο Μάικλ Στόουν είναι ένας επιτυχημένος "κώουτς". Κάποια μέρα συνειδητοποιεί ότι είναι μαριονέτα. Πέφτει το στόμα του απ' το πρόσωπό του. Το κρατάει στο χέρι του. Τρομάζει, καθώς το αποκομμένο στόμα του συνεχίζει να φλυαρεί.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Παναγιώτης Κονδύλης για την Αριστερά και τη Δεξιά

  « Όταν ανατέμνω τις ιδεολογικές ψευδαισθήσεις των δεξιών, πλείστοι όσοι με θεωρούν αριστερό· όταν υποβάλλω σε βάσανο τις αντίστοιχες αυταπάτες των αριστερών, πλείστοι όσοι με χαρακτηρίζουν δεξιό . Η δική μου τοποθέτηση παραμένει, βέβαια, αμετάβλητη και στις δύο περιπτώσεις. Γιατί και στις δύο χρησιμοποιώ τα ίδια αναλυτικά εργαλεία και στις δύο, πρόθεσή μου δεν είναι να προσφέρω πολεμικά επιχειρήματα στη μια πλευρά εναντίον της άλλης, αλλά να δω τα πράγματα σε μιαν ευρύτερη κι υπέρτερη προοπτική ­και μια τέτοια προοπτική είναι, ως γνωστόν, άχρηστη σε όσους μάχονται για τη παράταξή τους, μαχόμενοι ταυτόχρονα (ιδιοτελώς ή ανιδιοτελώς, αυτό δεν ενδιαφέρει εδώ) για τον εαυτό τους, ήτοι για τη ταυτότητα που τους επιτρέπει να προσανατολίζονται και να επιβιώνουν κοινωνικά. Ακριβώς η συνύφανση της πολιτικής ιδεολογίας με τις εκάστοτε ανάγκες της προσωπικής ταυτότητας προσδίδει στις διαμάχες μεταξύ φορέων των διαφόρων ιδεολογιών οξύτητα ασυμβίβαστη με μιαν διαφορισμένη θεώρηση του άλλου· γ...

Μενέλαος Χαραλαμπίδης: «Οι δωσίλογοι δεν τιμωρήθηκαν, στελέχωσαν τον κρα...

Γιάννη Μαυρή: Παρεμποδίζοντας την Αποστασία. Ιουλιανά 1965: Κοινωνική Διαμαρτυρία και Αριστερά Πρόλογος στο βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη

   Το βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη αποτελεί την πλέον συστηματική, αναλυτική και πρωτότυπη χαρτογράφηση της εκτεταμένης κοινωνικής διαμαρτυρίας, που συντάραξε την Ελλάδα τον Ιούλιο του 1965. Είναι προϊόν μακροχρόνιας και επίπονης έρευνας σε πολυάριθμες, πρωτογενείς ή αρχειακές πηγές, ανεκμετάλλευτες μέχρι σήμερα, όπως είναι -μεταξύ πολλών άλλων- η εξαντλητική αποδελτίωση και διασταύρωση του ημερήσιου πολιτικού τύπου της εποχής, τόσο  εθνικής  όσο και  τοπικής εμβέλειας . Ως αποτέλεσμα και καλύπτοντας το υφιστάμενο ερευνητικό κενό, συγκρότησε μια μοναδική, αξιόπιστη και ολοκληρωμένη βάση εμπειρικών ποσοτικών δεδομένων για την καταγραφή των συμβάντων διαμαρτυρίας. Η μελέτη του εξαντλεί την υπάρχουσα θεωρητική βιβλιογραφία σχετικά με τα κοινωνικά κινήματα και εντάσσει τα εμπειρικά δεδομένα που συγκέντρωσε σε ένα συνεκτικό ερμηνευτικό πλαίσιο. Η έρευνα του Κ. Λαμπράκη συνεισφέρει ουσιαστικά στην ιστορική μελέτη των Ιουλιανών, προσθέτοντας νέα στοιχεία, εμπλουτίζ...