Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κόκκινο Μέτωπο (Λουί Αραγκόν) -Front rouge (poème) Louis Aragon

 


ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΕΤΩΠΟ (Λουί Αραγκόν)

Ένα γλύκισμα για το σκυλί μου
Ένα δάχτυλο συμπόνιας. Καλά κυρία μου.
Είμαστε στου Μαξίμ(1) εν έτει σωτηρίω
χίλια ενιακόσια τριάντα.
Βάζουν χαλιά κάτου από τις μπουκάλες
για να μη προσκρούσει ο αριστοκρατικός τους κώλος
στις δυσκολίες της ζωής
χαλιά για να κρύβουν τη γη
χαλιά για να σβήσουν
το θόρυβο της σόλας των παπουτσιών των γκαρσονιών.
Τα ποτά πίνονται με καλαμάκια
που τα τραβάει κανείς από ένα μικρό ρούχο προφυλακτικό.
Ευαισθησία.
Υπάρχουν πίπες ανάμεσα στα τσιγάρα και στον άνθρωπο
και στ’ αυτοκίνητα σούστες
σκάλες υπηρεσίας γι’ αυτούς
που κουβαλούν πακέτα
και μεταξωτό χαρτί γύρω στα πακέτα
και χαρτί γύρω στο μεταξωτό χαρτί
γιατί όσο θέλει κανείς δεν κοστίζει.
Τίποτες το χαρτί ούτε το μεταξωτό χαρτί ούτε τα καλαμάκια
ούτε η σαμπάνια ή τόσο λίγο
ούτε η σταχτιέρα ρεκλάμα ούτε το στουπόχαρτο
ρεκλάμα ούτε το μερολόγιο
ρεκλάμα ούτε τα φώτα
ρεκλάμα ούτε οι εικόνες στους τοίχους
ρεκλάμα ούτε οι γούνες επάνου στην κυρία
ρεκλάμα ρεκλάμα οι οδοντογλυφίδες
ρεκλάμα η βεντάλια και ρεκλάμα ο άνεμος
τίποτες δεν κοστίζει τίποτες και για τίποτες
υπηρέτες ζωντανοί σας προσφέρουν στο δρόμο αγγελίες.
Πάρτε είναι τζάμπα
η αγγελία και το χέρι που τη προσφέρει
μη κλείνετε την πόρτα
φροντίζει γι’ αυτό το Μλουντ(2) γλυκειά μου
ως τις σκάλες που ξέρουν ν’ ανεβαίνουν μόνες τους
στα μεγάλα τα μαγαζιά.
Οι μέρες είναι βελουδένιες
οι άνθρωποι από ομίχλη κόσμος μπαμπακοντυμένος
χωρίς χτυπήματα.
Δεν είναι τρελοί. Φασόλια. Το σκυλί μου.
Μα είχε ακόμα την αρρώστια

Ω ρολόγια ρολόγια κομψά
πόσα γεννήσατε όνειρα στους αρραβωνιασμένους
στους περιπάτους τους στις πλατιές λεωφόρες
και το κρεβάτι του Λουδοβίκου ΧVΙ με ένα χρόνο πίστωση.
Μέσα στα κοιμητήρια ο κόσμος αυτής της τόσο καλά λαδωμένης χώρας
φέρεται με μαρμάρινη ευπρέπεια
τα μικρά τους σπίτια μοιάζουν
με τη σκεπή [δυσδιάκριτο].

Πόσο νάχουν φέτος τα χρυσάνθεμα.

Λουλούδια για τους πεθαμένους για τις μεγάλες καλλιτέχνιδες.
Το χρήμα ξοδεύεται για τα ιδανικά.

Εξάλλου η φιλανθρωπία κάνει τα ναύρα φορέματα να σέρνουνται
μέσα στις σκάλες σας λέω μόνον αυτό
η πριγκιπέσσα παρά είναι καλή
για την ευγνωμοσύνη που της δείχνουν.
Μόλις το λεν το φχαριστώ
είναι το παράδειγμα των μπολσεβίκων.
Δυστυχισμένη Ρουσία
η Ε.Σ.Σ.Δ.
η Ε.Σ.Σ.Δ. ή όπως τη λεν Ε.Σ.Σ.Δ.
Σ.Σ. πώς είναι Σ.Σ. Σ.
Σ.Σ.Δ. Σ.Σ.Δ. Σ.Σ.Δ. ω αγαπητή μου
σκεφθείτε το Σ.Σ.Σ.Δ.
Είδα τις απεργίες της Βόρειας Γαλλίας
εγώ γνωρίζω το Μπερκ και Παρί-Πλαζ(3)
Μα όχι τις απεργίες Σ.Σ.Σ.Δ.
Σ.Σ.Σ.Δ. Σ.Σ.Σ.Δ  Σ.Σ.Σ.Δ.

(Μετάφραση ΝΙΚΗΤΑ ΡΑΝΤΟΥ)

(1) Γνωστό ντάνσιγκ του Παρισιού
(2) Το μηχάνημα που κλείνει αυτόματα τις πόρτες
(3) Κοσμικές λουτροπόλεις

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Παναγιώτης Κονδύλης για την Αριστερά και τη Δεξιά

  « Όταν ανατέμνω τις ιδεολογικές ψευδαισθήσεις των δεξιών, πλείστοι όσοι με θεωρούν αριστερό· όταν υποβάλλω σε βάσανο τις αντίστοιχες αυταπάτες των αριστερών, πλείστοι όσοι με χαρακτηρίζουν δεξιό . Η δική μου τοποθέτηση παραμένει, βέβαια, αμετάβλητη και στις δύο περιπτώσεις. Γιατί και στις δύο χρησιμοποιώ τα ίδια αναλυτικά εργαλεία και στις δύο, πρόθεσή μου δεν είναι να προσφέρω πολεμικά επιχειρήματα στη μια πλευρά εναντίον της άλλης, αλλά να δω τα πράγματα σε μιαν ευρύτερη κι υπέρτερη προοπτική ­και μια τέτοια προοπτική είναι, ως γνωστόν, άχρηστη σε όσους μάχονται για τη παράταξή τους, μαχόμενοι ταυτόχρονα (ιδιοτελώς ή ανιδιοτελώς, αυτό δεν ενδιαφέρει εδώ) για τον εαυτό τους, ήτοι για τη ταυτότητα που τους επιτρέπει να προσανατολίζονται και να επιβιώνουν κοινωνικά. Ακριβώς η συνύφανση της πολιτικής ιδεολογίας με τις εκάστοτε ανάγκες της προσωπικής ταυτότητας προσδίδει στις διαμάχες μεταξύ φορέων των διαφόρων ιδεολογιών οξύτητα ασυμβίβαστη με μιαν διαφορισμένη θεώρηση του άλλου· γ...

Μενέλαος Χαραλαμπίδης: «Οι δωσίλογοι δεν τιμωρήθηκαν, στελέχωσαν τον κρα...

Γιάννη Μαυρή: Παρεμποδίζοντας την Αποστασία. Ιουλιανά 1965: Κοινωνική Διαμαρτυρία και Αριστερά Πρόλογος στο βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη

   Το βιβλίο του Κωνσταντίνου Λαμπράκη αποτελεί την πλέον συστηματική, αναλυτική και πρωτότυπη χαρτογράφηση της εκτεταμένης κοινωνικής διαμαρτυρίας, που συντάραξε την Ελλάδα τον Ιούλιο του 1965. Είναι προϊόν μακροχρόνιας και επίπονης έρευνας σε πολυάριθμες, πρωτογενείς ή αρχειακές πηγές, ανεκμετάλλευτες μέχρι σήμερα, όπως είναι -μεταξύ πολλών άλλων- η εξαντλητική αποδελτίωση και διασταύρωση του ημερήσιου πολιτικού τύπου της εποχής, τόσο  εθνικής  όσο και  τοπικής εμβέλειας . Ως αποτέλεσμα και καλύπτοντας το υφιστάμενο ερευνητικό κενό, συγκρότησε μια μοναδική, αξιόπιστη και ολοκληρωμένη βάση εμπειρικών ποσοτικών δεδομένων για την καταγραφή των συμβάντων διαμαρτυρίας. Η μελέτη του εξαντλεί την υπάρχουσα θεωρητική βιβλιογραφία σχετικά με τα κοινωνικά κινήματα και εντάσσει τα εμπειρικά δεδομένα που συγκέντρωσε σε ένα συνεκτικό ερμηνευτικό πλαίσιο. Η έρευνα του Κ. Λαμπράκη συνεισφέρει ουσιαστικά στην ιστορική μελέτη των Ιουλιανών, προσθέτοντας νέα στοιχεία, εμπλουτίζ...