Πέμπτη 1 Αυγούστου 2024

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΠΑΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ

 


ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ

 
 
ΠΑΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ 
Το φεγγάρι, το φεγγάρι
τόσο προσκολλημένο ήταν στο στήθος μου
στην κοιλιά, γι’ αυτό δεν το κοιτάζω πια
το αποφεύγω, όπως και τον καθρέφτη.
Το φεγγάρι βγάζει τώρα
ένα χλωμό, υποτονικό φως
που μονότονα λούζει και θυμίζει
άλλες στιγμές όταν νύχτα με τη νύχτα
μεγάλωνε το δρεπάνι
μαζί με τον πόθο
μαζί με την ιδέα της πληρότητας.
Πανσέληνος, το σύμπαν εκσπερμάτωνε
και συ στα βότσαλα υγρή
θαρρούσες πως είχες συλλάβει
το νόημα της δημιουργίας.
Κι ονειρευόσουν μια εποχή μεταφυσική
όπου κανένας ήλιος κοφτερός
δε θα διέκοπτε το ποίημα
αφού του φεγγαριού το φως
φως ασημένιο
πιο ερωτικά σε άγγιζε
απ’το χρυσό της μέρας.
Νόμιζες, ανόητο θηλυκό,
πως στο φεγγάρι θα λικνιζόσουνα
για πάντα…Αλλά,
Πάει κι αυτό, πάει και το φεγγάρι


Αθήνα, 10/3/08

Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

Η σατραπεία- Κωνσταντίνος Καβάφης

 


Τι συμφορά, ενώ είσαι καμωμένος

 για τα ωραία και μεγάλα έργα 

η άδικη αυτή σου η τύχη πάντα 

ενθάρρυνσι κι επιτυχία να σε αρνείται· 

να σ’ εμποδίζουν ευτελείς συνήθειες,

 και μικροπρέπειες, κι αδιαφορίες. 

Και τι φρικτή η μέρα που ενδίδεις 

(η μέρα που αφέθηκες κι ενδίδεις),

 και φεύγεις οδοιπόρος για τα Σούσα, 

και πιαίνεις* στον μονάρχην Αρταξέρξη

 που ευνοϊκά σε βάζει στην αυλή του, 

και σε προσφέρει σατραπείες και τέτοια. 

Και συ τα δέχεσαι με απελπισία 

αυτά τα πράγματα που δεν τα θέλεις. 

Άλλα ζητεί η ψυχή σου, γι’ άλλα κλαίει· 

τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών*, 

τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε· 

την Αγορά, το Θέατρο, και τους Στεφάνους. 

Αυτά πού θα σ’ τα δώσει ο Αρταξέρξης, 

αυτά πού θα τα βρεις στη σατραπεία·

 και τι ζωή χωρίς αυτά θα κάμεις.

Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024

Από τη "Χαμένη Άνοιξη" του Στρατή Τσίρκα

 

Η Χαμένη Άνοιξη γράφτηκε το 1976 και έχει σαν θέμα τα Ιουλιανά του 1965.



...Ήταν συγκεντρωμένοι στα Προπύλαια, με τις σημαίες, τα λάβαρα και τα πανώ τους, σκεπάζοντας κατάστρωμα και πεζοδρόμια, δέκα χιλιάδες αγόρια και κορίτσια, ο ανθός του τόπου, η ελπίδα του αύριο. Το πάθος πήγαινε χέρι - χέρι με την έγνοια τους να μη δώσουν αφορμή στους προβοκάτορες ή στην Αστυνομία και χαλάσει το μεγαλείο της συγκέντρωσης. Στρατής Τσίρκας, Η χαμένη άνοιξη, Κέδρος, Αθήνα 1976, σ. 231

Σάββατο 13 Ιουλίου 2024

Alzheimer's Poem – Owen Darnell (Ελεύθερη απόδοση Δημήτρης Κανταλής)

 

Μη μου ζητάς να θυμηθώ
Να καταλάβω του κάκου μην πασχίζεις
Λίγη ξεκούραση μονάχα σου ζητώ
Κοντά μου να σε νιώθω, να μ' αγγίζεις

Ένα φιλί στο μάγουλο ζητώ
Το χέρι κράτησέ μου έστω για λίγο
Μην ψάχνεις μες το μπερδεμένο μου μυαλό
Εκεί τη λύπη μου με το φευγιό τυλίγω

Ανάγκη σ' έχω, αυτό ξέρω μοναχά
Κοντά μου μείνε και προστάτεψέ με
Μη με μαλώνεις, κλάψε στα κρυφά
Αυτά που κάνω δεν τα θέλω, πίστεψέ με

Καίγομαι με τους δαίμονές μου στη φωτιά
Υπάρχω μόνο γιατί σ' έχω στήριγμά μου
Μαράθηκα και δεν ανθίζω πια
Μα τώρα είναι που σε θέλω πιο κοντά μου

Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

Άρης Αλεξάνδρου, Το Κιβώτιο, 1998, Κέδρος, σ. 178-179

 

 Ποιοι κέρδισαν τον εμφύλιο; | LiFO

 Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 1949

Σύντροφε ανακριτά, αρχίζω να αναρωτιέμαι αν είσαστε πράγματι σύντροφος. Ή μάλλον, αρχίζω να πιστεύω πως δεν είσαστε και σας το λέω έξω απ' τα δόντια, αδιαφορώντας αν θα προκαλέσω την οργή σας. Επιτέλους, ελάτε στη θέση μου, προσπαθήστε να δείτε την κατάσταση με τα δικά μου μάτια και πέστε μου ύστερα αν έχω δίκιο να λέω ότι το πράγμα καταντάει αφύσικο. Κατέγραψα τόσα γεγονότα, ανέφερα συγκεκριμένα στοιχεία, ονόματα, ημερομηνίες, επανήλθα σε λεπτομέρειες για να διευκρινίσω τα τυχόν σκοτεινά σημεία, ομολόγησα ότι έτυχε να πω σε ορισμένες περιπτώσεις τη μισή αλήθεια κι όμως εσείς εξακολουθείτε να σωπαίνετε, δεν εννοείτε να παίξετε σωστά τον ρόλο σας, δεν εννοείτε να μου υποβάλετε ερωτήσεις, με αφήνετε να εικάζω τι μπορεί να σας ενδιαφέρει – μάντης είμαι;

Περνώντας από εικασία σε εικασία, μου πέρασε η σκέψη πως δεν έχω να κάνω με σύντροφο – ναι, το ομολογώ, είναι μέρες τώρα που υποπτεύτηκα πως η πόλη Κ μπορεί κάλλιστα να ξανάπεσε στα χέρια των κυβερνητικών, γι’ αυτό το ήθελα το τραπέζι, σκέφτηκα να το βάλω πάνω στο κλινάρι μου και να δω τη σημαία που κυματίζει στην πιο ψηλή πολεμίστρα του Ενετικού Φρουρίου (ήθελα να διαπιστώσω αν είναι ακόμα η σημαία μας) γιατί αν δεν είναι, γράφω μια κατάθεση που φτάνει στα χέρια του εχθρού. Καταλαβαίνετε σε τι δύσκολη θέση με βάζετε;

Άρης Αλεξάνδρου, Το Κιβώτιο, 1998, Κέδρος, σ. 178-179

Σάββατο 15 Ιουνίου 2024

ΧΟΡΧΕ ΛΟΥΙΣ ΜΠΟΡΧΕΣ - ΑΝΤΑΥΓΕΙΑ

 Ηλιοβασίλεμα στα βουνά και τα… Λαγκάδια! (δείτε φωτογραφίες) - Omorfa  Taxidia

 

 ΧΟΡΧΕ ΛΟΥΙΣ ΜΠΟΡΧΕΣ (1899-1986)

ΑΝΤΑΥΓΕΙΑ
Όσο τετριμμένο ή βαρετό και να ’ναι,
πάντα μας συγκινεί το ηλιοβασίλεμα,
αλλά ακόμα πιο συγκινητική
είναι αυτή η απεγνωσμένη ανταύγεια του τέλους
που οξειδώνει την κοιλάδα
όταν κι η τελευταία ηλιαχτίδα έχει πια βυθιστεί.
Μας πληγώνει να κρατήσουμε
αυτό το αλλιώτικο και παρατεταμένο φως,
αυτή την ψευδαίσθηση που αποθέτει στο στερέωμα
ο κοινός μας φόβος για το σκοτάδι
και που σταματάει απότομα
μόλις αντιληφθούμε την απάτη του,
όπως ακριβώς διαλύονται τα όνειρα
μόλις αντιληφθούμε ότι ονειρευόμαστε.
(Μετάφραση: Δ. Καλοκύρη)

Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024

Η φιλία του σκύλου - Κωστής Παπαγιώργης

 

 An Old Man with a Dog, Giacomo Ceruti (Italian, Milan 1698–1767 Milan), Oil on canvas

An Old Man with a Dog Giacomo Ceruti Italian

Δεν υπάρχει κάτοχος σκύλου
που να μην πιστεύει σθεναρά
ότι μέσα στο τετράποδό του
κρύβεται υπέροχα παγιδευμένο
κάτι το βαθύτατα ανθρώπινο.
Ο σκύλος δίνει την εντύπωση
ότι κάποια σπάνια συμπάθεια
είναι διαλυμένη στο αίμα του.
Αυτό το οξύμωρο, με τα χρόνια,
αποβαίνει μυστικός δεσμός,
συνεννόηση χωρίς λόγια,
νοηματική γλώσσα
της συμπάθειας.
Άνθρωποι που ζουν
χρόνια με το σκύλο τους,
που έχουν προσαρμόσει
τις ανάγκες
και τις μετακινήσεις τους
με το τετράποδο,
ποτέ δε σκέφτονται
ότι αγαπούν ένα ''ζώο''.
Ο δεσμός με το σκύλο
έχει να κάνει
με το αξεδιάλυτο κράμα
ενός ψυχισμού εντοιχισμένου μεν
στη ζωικότητα που παρ' ότι
τετραποδίζει, σκυλοφέρνει ή γαυγίζει,
φέρει στο βλέμμα του
μισοσβησμένα πνευματικά ίχνη.
Από τη μια μεριά το ζώο
είναι ανθρώπινο πείραμα
που έμεινε στη μέση,
ενώ από την άλλη
είναι ζωικό πείραμα
που έδωσε αποτελέσματα
ανώτερα του αναμενομένου.
Έτσι αρχίζουν τα θαύματα
αφοσίωσης και συνεννόησης
ανάμεσα
στο τετράποδο και στο δίποδο.
Η προσαρμογή είναι τέλεια
και βαθύτατα ψυχική.
Η υπακοή αγγίζει
τα όρια του πάθους.
Πιο συγκεκριμένα,
δε μας συγκινεί τόσο
η κυρία με το σκυλάκι,
η γραία που αγαπά το σκύλο της
γιατί δεν της απέμεινε
τίποτε άλλο να αγαπά,
αλλά η εμμονή νέων ανθρώπων,
που σε κάθε περίπτωση μετακίνησης,
έκτακτων αναγκών, ατυχιών,
το πρώτο που σκέπτονται
είναι το τετράποδο.
Η σκυλίσια αγάπη
δεν είναι μόνο αμοιβαία,
κυρίως δεν επιδέχεται ''απάτη'',
μετάπτωση, λήθη
- όσο το τετράποδο ζει και κινείται,
παραμένει πάγια ''αξία''.
Γι' αυτό όταν έρχεται
η ώρα του κυνικού θανάτου,
μιας και τα σκυλιά κατά κανόνα
ζουν λιγότερο από τον κάτοχό τους,
το πένθος είναι σκληρό,
δεν παίρνει παρηγόρια.
Ο στενός κύκλος
του πενθούντος αναρωτιέται:
''Μα τι έχασε; Τη γυναίκα του;
Το παιδί του; Τη μάνα του;''
Ασφαλώς δεν έγινε χήρος,
δεν έμεινε ορφανός,
του συνέβη όμως κάτι χειρότερο.
Έχασε ένα μύχιο στοιχείο
του εαυτού του, το οποίο ασυνειδήτως,
είχε επενδυθεί στη σκυλίσια παρουσία.
Αυτή η μυχιότητα δεν ευδοκιμεί
με τους ανθρώπους που είναι
ανεξάρτητες οντότητες,
θέτουν όρια και εγωιστικά σύνορα.
Η σκυλοφιλία είναι
απόλυτη και σώψυχη ταύτιση,
προσωπική ανακάλυψη
που ομορφαίνει μέχρι κάλλους
τη σιωπηλή αφοσίωση.
Όποιος πενθεί το νεκρό σκύλο του,
πενθεί για την προ - απώλεια
του εαυτού του.
Κωστής Παπαγιώργης
...........................................................
Πηγή: lifo. gr
Απόσπασμα από το άρθρο:
Η φιλία του σκύλου

Σε άδειο θέατρο- Μάνος Ελευθερίου

  Σε άδειο θέατρο χωρίς τους θεατές μέσα στη νύχτα σαν καράβι ταξιδεύεις βρίσκεις λιμάνια που βουλιάξανε στο χθες και να βρεθείς ξανά στο χά...

ευανάγνωστα